Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner
1,301 - 1,320 of 1,675 Posts
Dat kan ik later doen. Ik heb nog nooit iemand een nokkenas laten polijsten, dus ik ben niet op de hoogte van de procedure en de kosten.
Wat Lotus zei of als je liever een machinefabriek vertrouwt, zou ik me voorstellen dat het een vergelijkbaar proces is als het polijsten van een krukas. Ik heb de service zelf nog nooit nodig gehad, maar ik heb vrienden gehad die nokkenassen hebben opgestuurd om te laten polijsten voor gebruik, het is geweldig om oppervlakte roest van de nokken te verwijderen die is ontstaan door het stilzitten.

Heeft u erover nagedacht om de nokkenassen te laten polijsten of zal dat het niet redden?
Mijn aanname is dat de diepte van die erosieplekken groter is dan het polijstproces kan doen. Polijsten gaat tot 0,1 µm ruwheid of zo. Die erosieplekken zijn typisch rond de 100-300 µm. Dit zou een ontvormend polijstproces zijn, dat alleen goed wordt gedaan als je een master lobcontour hebt en een adequate opening om het goed te slijpen. Nokkenas-materiaal is het meest gevoelig voor klepversnelling, want een ontvorming van slechts 100 µm kan schade aan de klepbediening veroorzaken.

Misschien is dit mijn persoonlijke risicobeoordelingsschets, maar ik zou die erosieplekken niet wegpolijsten.

Ik ga ervan uit dat de diepte van die erosieplekken groter is dan het polijstproces kan doen. Polijsten gaat tot een ruwheid van 0,1 µm of zo. Die erosieplekken zijn typisch rond de 100-300 µm. Dit zou een ontvormend polijstproces zijn, dat alleen goed wordt gedaan als je een master lobe contour hebt en een adequate opening om het goed te slijpen. Nokkenaslobben zijn het meest gevoelig voor klepversnelling, want een vervorming van slechts 100 µm kan schade aan de kleptrein veroorzaken.

Misschien is dit mijn persoonlijke risicobeoordelingsschets, maar ik zou die erosieplekken niet wegpolijsten.
De Z1 nokkenassen kosten $150-$300 gebruikt en worden meestal geleverd met de nokkenastandwielen. Op dit punt in het spel lijkt het investeren van $879 voor RR3 nokkenassen een goede deal. Nieuwe PRC nokkenassen 010,020 profielen kosten $800 nieuw voor beide nokkenassen.
Ik heb $300 betaald voor de K20z1 (PRB-1) complete kop waar de Z1 nokkenassen vandaan kwamen. Als alles lukt en ik de kop kan inruilen, overstijg ik mijn oorspronkelijke investering van $300 voor de hele kopassemblage.

Ik kan de Z1 nokkenassen (PRC-030's) misschien verkopen aan iemand die ze wil polijsten of investeren in iemand om de nokkenassen voor hen te polijsten. Ik heb weinig tot geen interesse om de nokkenassen te polijsten, ik wil mijn kleptrein of kleppen niet beschadigen.

Ik zou de diepte van corrosie niet schatten zonder ten minste een paar foto's, idealiter voor en na wat handmatig polijsten.
Ja, 300 micron is slecht, maar vingernagels kunnen al haken op dieptes van slechts 100 nanometer.
Ik ga binnenkort foto's van de nokkenassen plaatsen. Ik heb een paar afspraken in de ochtend die ik moet maken, als ik terug ben op het forum zal ik foto's van de nokkenassen plaatsen zodat iedereen ze kan zien.

Groeten aan iedereen,
Na vele jaren van langzaam bouwen, heb ik eindelijk mijn k24-motor laten testen met teleurstellende resultaten. Ik hoop dat jullie me allemaal kunnen helpen met het oplossen van problemen. Het lijkt uit elkaar te vallen rond 7200 RPM.

K24a4 blok
4Piston ported head (pro 156v2)
Nippon racing pistons 88 mm, 12.5:1cr
BC lichtgewicht drijfstangen
Prayontoo Racing stage 3 nokkenassen
J35 (68 mm) gasklep
RRC inlaatspruitstuk (inlaatpoort aangepast)
ASP 4:1 header met omgekeerde conus en 3” uitlaat
E85 gas

De tuner noemde de mogelijkheid van een vastzittende klep en we zullen de klepbediening opnieuw controleren.

Image

Na vele jaren van een langzame opbouw, heb ik eindelijk mijn k24-motor laten testen met teleurstellende resultaten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het oplossen van problemen. Het lijkt uit elkaar te vallen rond 7200 RPM.
Een geweldig welkom terug @BlackNDecker. Ik ben erg blij om van je te lezen, maar het spijt me van je teleurstelling. Ik heb een paar ideeën om te bespreken, maar eerst wil ik de kalibratie en dergelijke zien die ik je heb gepmd. Heb je nog steeds de aangepaste RSP IM?

Heeft de tuner zijn werk afgemaakt of heb je de sessie afgebroken? De dip van 25 wftlb tussen 5,5 en 6,0 krpm geeft aan dat er nog wat potentieel in de kalibratie zit. Hebben jullie in ieder geval een leakdown test en een goede inloop van de motor op de dyno gedaan? Hebben jullie ook een compressietest gedaan?

Groeten aan iedereen,
Na vele jaren van langzaam bouwen, heb ik eindelijk mijn k24-motor laten testen met teleurstellende resultaten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het oplossen van problemen. Het lijkt uit elkaar te vallen rond 7200 RPM.

K24a4-blok
4Piston ported kop (pro 156v2)
Nippon racing zuigers 88 mm, 12.5:1cr
BC lichtgewicht stangen
Prayontoo Racing fase 3 nokkenassen
J35 (68 mm) gasklep
RRC inlaatspruitstuk (inlaatpoort aangepast)
ASP 4:1 header met omgekeerde conus en 3” uitlaat
E85 gas

De tuner noemde de mogelijkheid van een vastzittende klep en we zullen de kleptrein opnieuw controleren.

View attachment 106728
Welke injectoren en oliepomp gebruik je?

Een warm welkom terug @BlackNDecker. Ik ben erg blij om van je te lezen, maar ik betreur je teleurstelling. Ik heb een paar ideeën om te bespreken, maar eerst wil ik de kalibratie en zo zien die ik je per pm heb gestuurd. Heb je nog de aangepaste RSP IM?

Heeft de tuner zijn werk afgemaakt of heb je de sessie afgebroken? De dip van 25 wftlb tussen 5,5 en 6,0 krpm geeft aan dat er nog wat potentieel in de kalibratie zit. Hebben jullie in ieder geval een leakdown test en een goede inloop van de motor op de dyno gedaan? Hebben jullie ook een compressietest gedaan?
Bedankt Markus. Ik zal de info sturen nadat we de kleppen hebben gecontroleerd en de auto dan weer op de dyno hebben gezet. De auto wordt in een andere staat op de dyno afgesteld en wordt door een vriend behandeld. Sommige details weet ik niet, maar ik zal proberen de info zo snel mogelijk te krijgen.

Ik heb de RSP niet meer, heb het zo'n 6-7 jaar geleden aan een gebruiker hier verkocht.

Ik zal de info sturen nadat we de kleppen hebben gecontroleerd en de auto opnieuw op de dyno hebben gezet.
Klinkt goed 🆙. Succes met de dynosessie.

Ik heb de RSP niet meer, heb hem zo'n 6-7 jaar geleden aan een gebruiker hier verkocht.
Oké. Zou interessant zijn geweest om deze twee te vergelijken. Uw plenumontwerp was een zeer interessante kandidaat voor meer vermogen boven de typische OEM IM-koppelafname.

de motor kan niet meer ademen bij hoge toeren. Ik vermoed dat het RRC-spruitstuk het tegenhoudt.
De NPR-zuigers zijn gegoten zuigers, dus 7500 is sowieso een verstandige toerentalbegrenzing. :cool:
Hmmm… Ik wil niet proberen te argumenteren, maar ik heb zoveel dyno-grafieken gezien van het RRC-inlaatspruitstuk dat vermogen levert tot ongeveer 8000 tpm (en consequent vrijwel elk aftermarket-spruitstuk onder de 8000 tpm verslaat). Dat maakt het moeilijk te geloven dat de RRC zo'n enorme bottleneck zou zijn op mijn redelijk milde k24-build.

1,301 - 1,320 of 1,675 Posts