Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner
1,221 - 1,240 of 1,675 Posts
102127

Motor: k24 blok /w k20 kop. Standaard poort, afgedekt/bewerkt 87,5 mm boring met wiseco 11.1:1 zuigers, gebalanceerde krukas, manley drijfstangen. k20a2 oliepomp.
Ktuned Header-Ktuned 3" ovale uitlaat.
DC 3.2 Street nokkenassen /w upgrade kleppentrein.
FIC 525CC injectoren.
RBC inlaat op standaard gasklep met custom 4" short ram
Standaard a2 versnellingsbak met de standaard 4.3 eindoverbrenging.

Misschien een beetje laag, maar het was ongeveer 101 graden F in de dyno ruimte, we hebben het ook meer afgesteld voor straatgebruik dan voor het pushen van WOT pk's. Vtec leek blij te worden bij 4k. Eerste bericht, ik dacht dat ik iets half nuttigs zou proberen bij te dragen, omdat ik niet veel dyno grafieken voor deze nokkenassen zie. Afgesteld door MRD in Portsmouth, VA. Benieuwd wat we kunnen oppikken met een grotere gasklep en porting op de RBC.

View attachment 102127

Motor: k24 blok /w k20 kop Stock poort, afgedekt/echt 87,5 mm boring met wiseco 11.1:1 zuigers, gebalanceerde krukas, manley stangen. k20a2 oliepomp.
FIC 525CC injectoren.
RBC inlaat op standaard TB met aangepaste 4" korte ram
Standaard a2 transmissie met de standaard 4.3 final.

Misschien een beetje laag, maar het was ongeveer 101 graden F in de dyno-ruimte, we hebben het ook meer afgesteld voor het rijden op de weg dan voor het pushen van WOT pk's. Vtec leek blij te zijn om op 4k te komen. Eerste bericht, ik dacht dat ik iets half nuttigs zou proberen bij te dragen, omdat ik niet veel dyno-grafieken voor deze nokkenassen zie. Afgestemd door MRD in Portsmouth, VA. Benieuwd wat we kunnen oppikken met een grotere TB en porting op de RBC.
View attachment 102127

Motor: k24 blok /w k20 kop Stock poort, afgedekt/echt 87,5 mm boring met wiseco 11.1:1 zuigers, gebalanceerde krukas, manley stangen. k20a2 oliepomp.
FIC 525CC injectoren.
RBC inlaat op standaard TB met aangepaste 4" korte ram
Standaard a2 transmissie met de standaard 4.3 final.

Misschien een beetje laag, maar het was ongeveer 101 graden F in de dyno-ruimte, we hebben het ook meer afgesteld voor het rijden op de weg dan voor het pushen van WOT pk's. Vtec leek blij te zijn om op 4k te komen. Eerste bericht, ik dacht dat ik iets half nuttigs zou proberen bij te dragen, omdat ik niet veel dyno-grafieken voor deze nokkenassen zie. Afgestemd door MRD in Portsmouth, VA. Benieuwd wat we kunnen oppikken met een grotere TB en porting op de RBC.
ik denk dat de cijfers kloppen voor 11:1 en standaard poorten. Ik weet zeker dat er met de wijzigingen die u noemde aanzienlijke winsten te behalen zijn 👍

Ik zal zeggen dat de powerband veel, VEEL verbeterd is ten opzichte van toen die kop op een standaard k24a2-blok zat en ~254whp produceerde. Ik heb er helaas geen vermogensgrafiek van, maar hij was absoluut krachteloos totdat je de 5k aantikte en vtec als een hamer opkwam. Deze setup voelt een stuk soepeler aan.

Ik zal zeggen dat de powerband veel, VEEL verbeterd is ten opzichte van toen die kop op een standaard k24a2 blok zat met ~254whp. Ik heb er helaas geen dyno-grafiek van, maar het was absoluut krachteloos totdat je 5k bereikte en vtec als een hamer opkwam. Deze setup voelt een stuk soepeler aan.
Denk je dat dat komt door de gebrekkige compressie op het oem tsx blok in combinatie met de 3.2 nokkenassen? Zelfs met een 6-versnellingsbak voelde het laag in toeren traag aan? Ik had een 24/20 die een standaard crv 9.6:1 blok en z1 kop was die rond de 230/180 produceerde en zelfs op de 5-versnellingsbak voelde het alsof hij erg goed van de plek kwam.

Ik wou dat de shop die die originele tune deed me een dyno-uitdraai had gegeven (wat ons daar waarschijnlijk al iets vertelt), maar ja, het voelde gewoon futloos onderin, ik schakelde mijn dagelijkse schakelingen bij ongeveer 4500 toeren om de weg op te komen. Ik heb helemaal in het begin in het stock k24 block thread gelezen dat iemand hetzelfde probleem had, dat het gewoon heel gebrekkig aanvoelde onderin met die nokken. Maar van wat ik heb kunnen vinden over de 3.2's, wat betreft de resultaten van andere mensen ermee en nu mijn ervaring, lijken ze echt tot leven te komen met meer compressie. Ik zou een tikje hoger zijn gegaan als ik E85 in de buurt kon vinden, maar 11:1 is wat de shop waar ik naartoe ging adviseerde voor pomp 93 veiligheid.

Ik wou dat de shop die die originele tune deed me een dyno-uitdraai had gegeven (wat ons daar waarschijnlijk al iets vertelt), maar ja, het voelde gewoon futloos onderin, ik schakelde in het dagelijks leven bij 4500 toeren om de weg op te komen. Ik las helemaal in het begin in het standaard k24 blok draad dat iemand hetzelfde probleem had, dat het gewoon heel erg futloos aanvoelde onderin met die nokkenassen. Maar van wat ik heb kunnen vinden over de 3.2's wat betreft de resultaten van andere mensen ermee en nu mijn ervaring, lijken ze echt tot leven te komen met meer compressie. Ik zou iets hoger zijn gegaan als ik E85 in de buurt kon krijgen, maar 11:1 is wat de shop waar ik naartoe ging adviseerde voor pomp 93 veiligheid.
4500 is best hoog voor rondrijden in de stad. Ik neem aan dat de dyno-grafiek een verhaal te vertellen heeft, maar desondanks klinkt het alsof alles nu goed en naar behoren is. Ik begin mijn swap build met een goede oem z1 kop/nokkenassen en een opgeblazen z1 blok lol dus ik ga waarschijnlijk een tijdje de standaard blok route en twijfel of ik het me kan veroorloven/welke ik erin ga zetten als ik besluit nokkenassen te doen

...Ik zou een tikje hoger zijn gegaan met de compressie als ik E85 in de buurt kon vinden, maar 11:1 is wat de garage waar ik was adviseerde voor pomp 93 veiligheid.
De garage adviseerde je beter om de standaard of een aantal DIC nokkenassen te houden met die compressie. Je kunt je motor gemakkelijk veilig laten draaien op 12,5:1 CR als hij goed is afgesteld. De ontstekingstijdvertraging zal ongeveer 1°-4° zijn (afhankelijk van VE, motortoerental en IAT) in vergelijking met 11,0:1. Ik weet niet zeker of ze de nokkenassen überhaupt hebben gemonteerd, de koppelgrafiek vertelt me dat dit ongeveer standaard is. Ofwel hebben ze de standaard nokkenassen in de motor gehouden ofwel hebben ze VTC niet optimaal afgesteld. Wil je je motorkalibratie via e-mail delen?

Even voor de goede orde, is die dyno-meting op de wielen of op het vliegwiel gebaseerd?

De werkplaats had u beter geadviseerd om de voorraad of enkele DIC-nokkenassen met die compressie te houden. U kunt uw motor gemakkelijk veilig laten draaien op 12,5:1 CR als deze goed is afgesteld. De ontstekingstijdvertraging zal ongeveer 1°-4° bedragen (afhankelijk van VE, motortoerental en IAT) in vergelijking met 11,0:1. Ik weet niet zeker of ze de nokkenassen überhaupt hebben gemonteerd, de koppelgrafiek vertelt me dat dit iets in de buurt van standaard is. Ofwel hebben ze de standaard nokkenassen in de motor gehouden, ofwel hebben ze VTC niet optimaal afgesteld. Wilt u uw motorkalibratie per e-mail delen?

Even voor de goede orde, is die dyno-meting op wielen of op het vliegwiel gebaseerd?
Bijna zeker dat het whp is

De shop had je beter geadviseerd om de voorraad of een aantal DIC-nokkenassen te houden met die compressie. Je kunt je motor gemakkelijk veilig laten draaien op 12,5:1 CR als hij goed is afgesteld. De ontstekingstijdvertraging zal ongeveer 1°-4° bedragen (afhankelijk van VE, motortoerental en IAT) in vergelijking met 11,0:1. Ik weet niet zeker of ze de nokkenassen überhaupt hebben gemonteerd, de koppelgrafiek vertelt me dat dit iets in de buurt van de standaard is. Ofwel hebben ze de standaard nokkenassen in de motor gehouden, ofwel hebben ze VTC niet optimaal afgesteld. Wilt u uw motorkalibratie per e-mail delen?

Even voor de goede orde, is die dyno-meting op de wielen of op het vliegwiel gebaseerd?
Gemeten vanaf het wiel op een mustang dyno. Ja, ik deel graag het kalibratiebestand als je er eens goed naar zou willen kijken. De nokkenassen zouden gemonteerd moeten zijn door de shop die de laatste motor van het standaard k24a2 blok heeft gebouwd. Dat blok ontplofte nadat ik een bocht nam in 7,6 cm water van een gebroken waterleiding met een koude luchtinlaat. De pk-aantallen van het laatste blok en die nokkenassen leken consistent met wat andere mensen leken te krijgen op het standaard k24-thread hier, maar wie weet, de shop die die motor bouwde, deed alles halfslachtig en stal mijn stabilisatorstang, het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als ze ook mijn nokkenassen hebben gestolen.

Gemeten vanaf het wiel op een Mustang-dyno.
Als beide op het wiel worden gemeten, dan zouden in het geval van de eenheden whp en wftlb de beide lijnen elkaar ontmoeten bij ongeveer 5252 tpm, maar het kruispunt ligt rond de 6720 tpm. Dit betekent dat vermogen of koppel een andere basis heeft. Dit wordt gegeven door wiskunde bij het instellen van Vermogen = Koppel in de formule Vermogen = Koppel x 2 x pi x frequentie. Vermogen / Koppel = 1 en dit zou u de vereiste moeten geven voor de frequentieberekening, die 1 = 2 x pi x frequentie is... een paar stappen later krijgt u een resultaat voor de frequentie, afhankelijk van de rating en de eenheden die u hebt gekozen.

Ja, ik zou de kalibratiebestand graag willen delen als je er eens goed naar zou kunnen kijken. De nokkenassen zouden afkomstig moeten zijn van de werkplaats die de laatste motor heeft gebouwd van het standaard k24a2 blok. Dat blok ontplofte nadat ik een bocht nam in 3" water van een gebroken waterleiding met een koude luchtinlaat. De pk-aantallen van het laatste blok en die nokkenassen leken consistent met wat andere mensen leken te krijgen op het standaard k24 blok draad hier, maar wie weet, de werkplaats die die motor bouwde, deed alles halfslachtig en stal mijn stabilisatorstang, het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als ze ook mijn nokkenassen hebben gestolen.
Sorry om die puinhoop te lezen. Ik heb je mijn e-mailadres gestuurd. Ik zal er morgen naar kijken als je het vandaag hebt gestuurd. Mijn week wordt zwaar en druk, dus maandag zou de beste kans zijn. We zullen daar zeker wat licht in werpen. Ik zal je op de hoogte houden :).

...Ja, ik zou de kalibratiebestand graag willen delen als je er eens goed naar zou willen kijken.
Ik heb de kalibratie. Ik heb het bekeken en dit zijn mijn resultaten:
  1. veiligheidsontwerp:
    • gedeactiveerde Honda-klopregeling - gevaarlijk
    • gedeactiveerde klopsensor - wat een onzin
    • beschermingsactie is niet gedefinieerd naast MIL voor oververhitting - ik mis de actie op motortoerental en lambda om de bestuurder duidelijk te maken dat er een probleem is dat moet worden aangepakt
    • magerbescherming uitgeschakeld - gevaarlijk
    • ventilatoractivering bij vroege 88 °C - waarom?
    • toerentalbegrenzing bij 8500 tpm - ik zou het beperken tot 8200 tpm, aangezien het piekvermogen bij 7800 tpm ligt
  2. correctietabellen:
    • lambda - geen hoge temperatuur (IAT, ECT, ...) correctie
    • verkeerde dode tijden onder 14 V - dit leidt, omdat ze te klein zijn, tot een magere situatie bij lagere accuspanningen
    • ontstekingstijdstip standaard Hondata-waarden - ok
    • 35% brandstofafstelling - ziet eruit alsof de basis een 86x86-afstelling was
  3. afstemming
    • ontstekingstijdstip lage snelheid nokkenas is een grap, 24° voor alle motortoerentallen boven 2250 en boven 70 kPa
    • brandstoftabellen niet afgesteld voor elke VTC, alleen afgesteld voor één enkele algemene kaart. Dit is de oorzaak waarom veel tuners geen goed werk leveren, want eerst moet de brandstof worden ingeregeld voordat de nokkenastiming kan worden vergeleken van 50° tot 0° VTC
    • VTEC bij 4000 tpm is veel te vroeg voor een DC 3.2 nokkenas, vooral voor je setup, die niet van het inhalertype is
    • lage snelheid VTC is een grap, WOT is slechts 50° VTC voor alle motortoerentallen. Dit is onzin...
    • hoge snelheid VTC ziet eruit als die van een standaard nokkenas, grenzen zijn: 50°@5500 tpm, dan vertragen tot 20° bij 8000 tpm. Voor een DC 3.2 nokkenas zou dit verrassend zijn als VTEC optimaal is bij 4000 tpm zoals ingesteld. Qua vermogen lijkt je setup beperkt te zijn aan de uitlaatzijde, maar de VTEC-spraak is anders. Dit lijkt me ofwel niet goed afgesteld of geen DC-nokkenassen aan boord te hebben. Daarnaast is de lage en middellast bij de hoge snelheid nokkenas niet optimaal afgesteld, maar gewoon over het algemeen onder 87 kPa op 34° of 32°
    • lage snelheid brandstof gaat omhoog, zelfs na VTEC-schakelaar motortoerental, dit is onzin, als het omhoog gaat, gaat het koppel omhoog
Mijn oordeel, de afstelling is niet veilig, vooral niet met betrekking tot kloppen en mager worden. Daarnaast is VTC in veel gebieden niet afgesteld. VTEC-verplaatsing is sterk afhankelijk van die onzin VTC-afstelling in de lage snelheid nokkenas. VTEC is daar niet optimaal, als de lage snelheid nokkenas zou worden geoptimaliseerd, zou deze rond de 5000 tpm liggen. Met betrekking tot de DC 3.2 nokkenassen raad ik je ten zeerste aan om de kleppendeksel op te tillen en hier een foto te plaatsen. Ik hoop dat de kosten van die afstelling niet enorm waren, voor mij heeft het enkele enorme kwaliteits- en veiligheidstekorten. Sorry dat ik dat schrijf.

Markus

Ik heb de kalibratie. Ik heb het overlezen en dit zijn mijn resultaten:
  1. veiligheidsontwerp:
    • beschermingsactie is niet gedefinieerd naast MIL voor oververhitting - ik mis de actie op motortoerental en lambda om de bestuurder duidelijk te maken dat er een probleem is dat moet worden aangepakt
    • toerentalbegrenzing bij 8500 tpm - ik zou het beperken tot 8200 tpm, aangezien het piekvermogen bij 7800 tpm ligt
  2. correctietabellen:
    • verkeerde dode tijden onder 14 V - dit leidt, omdat ze te klein zijn, tot een magere situatie bij lagere accuspanningen
    • ontstekingstijdstip standaard Hondata-waarden - oké
    • 35% brandstofafstelling - lijkt erop dat de basis een 86x86-afstelling was
  3. afstelling
    • ontstekingstijdstip lage snelheid nokkenas is een grap, 24° voor alle motortoerentallen boven 2250 en boven 70 kPa
    • brandstoftabellen niet afgesteld voor elke VTC, alleen afgesteld voor één enkele algemene kaart. Dit is de oorzaak dat veel tuners geen goed werk leveren, omdat eerst de brandstof moet worden ingedraaid voordat de nokkenasverstelling kan worden vergeleken van 50° tot 0° VTC
    • VTEC bij 4000 tpm is veel te vroeg voor een DC 3.2 nokkenas, vooral voor je setup, die niet van het inhalatietype is
    • lage snelheid VTC is een grap, WOT is slechts 50° VTC voor alle motortoerentallen. Dit slaat nergens op...
    • hoge snelheid VTC ziet eruit als die van een standaard nokkenas, grenzen zijn: 50°@5500 tpm, dan vertragen tot 20° bij 8000 tpm. Voor een DC 3.2 nokkenas zou dit verrassend zijn als VTEC optimaal is bij 4000 tpm zoals ingesteld. Qua vermogen lijkt je setup beperkt te zijn aan de uitlaatzijde, maar de VTEC-spraak is anders. Dit lijkt me noch goed afgesteld, noch met DC-nokkenassen aan boord. Daarnaast is de lage en middellaste bij de hoge snelheid nokkenas niet optimaal afgesteld, maar over het algemeen onder 87 kPa op 34° of 32°
    • lage snelheid brandstof gaat omhoog, zelfs na VTEC-schakelaar motortoerental, dit slaat nergens op, als het omhoog gaat, gaat het koppel omhoog
Mijn oordeel, de afstelling is niet veilig, vooral niet met betrekking tot kloppen en mager worden. Daarnaast is VTC in veel gebieden niet afgesteld. VTEC-verkeerde plaatsing is sterk afhankelijk van die onzin VTC-afstelling in de lage snelheid nokkenas. VTEC is daar niet optimaal, als de lage snelheid nokkenas zou worden geoptimaliseerd, zou deze rond de 5000 tpm komen te liggen. Met betrekking tot de DC 3.2 nokkenassen, raad ik je ten zeerste aan om de kleppendeksel op te tillen en hier een foto te plaatsen. Ik hoop dat de kosten van die afstelling niet enorm waren, voor mij heeft het enkele enorme kwaliteits- en veiligheidstekorten. Sorry dat ik dat schrijf.

Markus
Zeer grondige diagnose, ik moet je mijn afstelling misschien sturen nadat deze klaar is om een dubbele controle te krijgen 💀😂

Wauw.. Ontzettend bedankt voor het bekijken. Ik ga niet liegen, maar ik voel me er een beetje misselijk van, haha. Ik kan gewoon niet winnen met deze auto. Ik denk dat ik moet uitzoeken welke nokkenassen erin zitten en dan een andere tuner zoeken...

Ik heb de kalibratie. Ik heb het overschouwd en dit zijn mijn resultaten:
  1. veiligheidsontwerp:
  2. correctietabellen:
    • ontstekingstijdstip standaard Hondata-waarden - ok
    • 35% brandstofafstelling - ziet eruit alsof de basis een 86x86-afstelling was
  3. afstemming
    • brandstoftabellen niet afgesteld voor elke VTC, alleen afgesteld voor één enkele algemene kaart. Dit is de oorzaak dat veel tuners geen goed werk leveren, want eerst moet de brandstof worden ingedraaid voordat de nokkenasverstelling kan worden vergeleken van 50° tot 0° VTC
    • VTEC bij 4000 tpm is veel te vroeg voor een DC 3.2 nokkenas, vooral voor je setup, die niet van het type inhalator is
    • lage snelheid VTC is een grap, WOT is slechts 50° VTC voor alle motortoerentallen. Dit slaat nergens op...
    • hoge snelheid VTC ziet eruit als die van een standaard nokkenas, grenzen zijn: 50°@5500 tpm, dan terugstellen naar 20° bij 8000 tpm. Voor een DC 3.2 nokkenas zou dit verrassend zijn als VTEC optimaal is bij 4000 tpm zoals ingesteld. Qua vermogen lijkt je setup beperkt te zijn aan de uitlaatzijde, maar de VTEC-spraak is anders. Dit lijkt me noch goed afgesteld, noch met DC-nokkenassen aan boord. Daarnaast is de lage en middellast bij de nokkenas met hoge snelheid niet optimaal afgesteld, maar over het algemeen onder 87 kPa op 34° of 32°
    • lage snelheid brandstof gaat omhoog, zelfs na VTEC-schakelaar motortoerental, dit slaat nergens op, als het omhoog gaat, gaat het koppel omhoog
Mijn oordeel, de afstelling is niet veilig, vooral niet met betrekking tot kloppen en mager worden. Daarnaast is VTC op veel gebieden niet afgesteld. VTEC-verkeerde plaatsing is sterk afhankelijk van die onzin VTC-afstelling in de nokkenas met lage snelheid. VTEC is daar niet optimaal, als de nokkenas met lage snelheid zou worden geoptimaliseerd, zou deze rond de 5000 tpm komen te liggen. Met betrekking tot de DC 3.2 nokkenassen raad ik je ten zeerste aan om de kleppendeksel op te tillen en hier een foto te plaatsen. Ik hoop dat de kosten van die afstelling niet enorm waren, voor mij heeft het een aantal enorme kwaliteits- en veiligheidstekorten. Sorry dat ik dat schrijf.

Markus
Wow.. Heel erg bedankt voor het bekijken. Ik ga niet liegen, maar ik voel me er een beetje ziek van haha. Ik kan echt niet winnen met deze auto. Ik denk dat ik moet uitzoeken welke nokkenassen er precies in zitten, en dan een andere tuner vinden..
ik denk dat ik Markus de mijne op afstand laat afstellen als hij klaar is, het lijkt erop dat hij behoorlijk veel kennis heeft over de VTC, timing etc. dat is een slechte rap over het ontdekken dat je afstelling slecht is, maar aan de positieve kant kom je erachter voordat het knalt, toch lol..

1,221 - 1,240 of 1,675 Posts