Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner

Welke ECU te gebruiken?

37K views 32 replies 6 participants last post by  Lotus  
#1 · (Edited)
Hé jongens,

Nieuw lid hier op K20A.org! Ik bezit een 2000 Honda Prelude 2.0i 5e generatie. Hij heeft momenteel een 2.0l F20A4 SOHC-motor die 133 pk produceert. Het is een auto voor de Europese markt, vandaar de 2.0l-motor. Ik heb hem gekocht om te tunen en er een leuke auto van te maken. Tijdens het onderzoek naar wat ik ermee moest doen, ontdekte ik dat de F20A4 de zwakste motor is die in een Prelude te vinden is (H-serie motoren hebben 180-200 pk, afhankelijk van het model).

Na een beetje gelezen te hebben, besloot ik een K-swap te doen en besloot al snel dat het een K24A2 of K24A3 zou worden, zoals hij hier in Europa wordt genoemd. Lang verhaal kort, ik vond een handgeschakelde 6-bak van een 2004 Honda Accord Tourer en een K24A3 die iemand in zijn EG/EK wilde zetten, maar de motor moest verkopen vanwege andere projecten. Goed nieuws voor mij, neem ik aan. Het probleem is dat de motor geen ECU heeft. De man zei dat een EP3/DS5 ECU zou werken, maar ik heb geen idee.
Nu wil ik graag een beroep doen op wat meer ervaren K-gebruikers en vragen welke ECU zou werken met de K24A3 en de handgeschakelde 6-bak. Ik heb opmerkingen gezien over sommige ECU's in combinatie met K-Pro, maar dat is een dure route die ik niet zeker weet of ik wil nemen, voornamelijk omdat ik de voordelen van K-Pro nog niet ken. Dus, vertel me alsjeblieft wat volgens jou met deze motor zou werken.

Groeten,

Asbuster

#2 ·
Hey jongens,

Nieuw lid hier op K20A.org! Ik bezit een 2000 Honda Prelude 2.0i 5e generatie. Hij heeft momenteel een 2.0l F20A4 SOHC-motor die 133 pk produceert. Het is een auto voor de Europese markt, vandaar de 2.0l motor. Ik heb hem gekocht om te tunen en er een leuke auto van te maken. Tijdens het onderzoek naar wat ik ermee moest doen, ontdekte ik dat de F20A4 de zwakste motor is die in een Prelude te vinden is (H-serie motoren hebben 180-200 pk, afhankelijk van het model).

Na een beetje gelezen te hebben, besloot ik een K-swap te doen en besloot al snel dat het een K24A2 of K24A3 zou worden, zoals hij hier in Europa wordt genoemd. Kortom, ik vond een 6-versnellingsbak van een 2004 Honda Accord Tourer en een K24A3 die iemand in zijn EG/EK wilde zetten, maar de motor moest verkopen vanwege andere projecten. Goed nieuws voor mij, denk ik. Het probleem is dat de motor geen ECU heeft. De man zei dat een EP3/DS5 ECU zou werken, maar ik heb geen idee.
Nu wil ik graag een beroep doen op wat meer ervaren K-gebruikers en vragen welke ECU zou werken met de K24A3 en 6-versnellingsbak. Ik heb opmerkingen gezien over sommige ECU's in combinatie met K-Pro, maar dat is een dure route die ik niet zeker weet of ik moet nemen, voornamelijk omdat ik de voordelen van K-Pro nog niet ken. Dus, vertel me alsjeblieft wat volgens jou met deze motor zou werken.

Groeten,

Asbuster
Je hebt vrijwel Kpro nodig om een 2.4 swap correct te kunnen afstellen. Het geeft de mogelijkheid om de totale controle te hebben over hoe de motor draait, plus het doorgeven van vitale informatie die de normale instrumentenweergave niet zou geven. Je kunt een standaard k20a2 02-04 ecu gebruiken, maar deze heeft een dure startonderbreker bypass nodig en is bedoeld om een 2.0 motor te laten draaien. Als je wilt dat je k24 goed draait, wordt het naar mijn mening als een must have beschouwd, hoewel het een flink prijskaartje heeft.

#3 ·
Je hebt vrijwel kpro nodig om een 2.4 swap correct te kunnen afstellen. Het geeft de mogelijkheid om de totale controle te krijgen over hoe de motor draait, plus het doorgeven van essentiële informatie die de normale instrumentenweergave niet zou geven. Je kunt een standaard k20a2 02-04 ecu gebruiken, maar dan heb je een dure startonderbreker bypass nodig en is het bedoeld om een 2.0 motor te laten draaien. Als je wilt dat je k24 goed draait, wordt het naar mijn mening als een must-have beschouwd, hoewel het een flink prijskaartje heeft.
Je kunt wat geld besparen door een PND ecu te gebruiken voor je core. Je moet dan draden van het moederbord naar de motorharnas leggen of een constante snelheid instellen om hem te foppen (auto ecu leest de snelheid anders), waardoor de snelheidsmeter in het dashboard nauwkeurig wordt weergegeven, maar de computer denkt dat de auto altijd met een vaste snelheid rijdt om de vtec-werking intact te houden. Op deze manier verlies je de launch control, maar het was de moeite waard om $800 te betalen in plaats van $1000+ voor een PRB kpro. Hamotorsports.com is waar ik de mijne heb gekocht. Laat mijn k24a prachtig draaien op een 6-versnellingsbak.

#4 ·
Hoi KBuilt,

Bedankt voor je antwoord. Dus van wat je zei, kan ik een RSX ECU met KPro gebruiken om mijn K24 motor te laten draaien? Ik zie dat KPro nieuwe PRB ECU's verkoopt met KPro erop voor 1100 USD. Duur, maar als dat nodig is om mijn K24 te laten draaien met een 6-versnellingsbak. En je zei dat de PRB kan worden gebruikt met de standaard K24 motorharnas, toch?

#5 ·
Hey KBuilt,

Bedankt voor je antwoord. Dus van wat je zei, kan ik een RSX ECU met KPro gebruiken om mijn K24 motor te laten draaien? Ik zie dat KPro nieuwe PRB ECU's verkoopt met KPro erop voor 1100 USD. Duur, maar als dat is wat nodig is om mijn K24 te laten draaien met een 6-versnellingsbak. En je zei dat de PRB kan worden gebruikt met de standaard K24 motorharnas, toch?
Je hebt een 02-04 rsx (type s als je een achteruitrijblokkering wilt, basismodel als het je niet kan schelen) motorharnas nodig om bij de PRB ecu te passen en dan ben je klaar om je k24 100% te laten draaien zodra hij is afgesteld. Moet 02-04 zijn, hetzelfde als de ecu.

#9 ·
Geweldig. Mijn aanname was dus correct :D. Heb een beetje rondgekeken voor een kabelboom en ze zijn behoorlijk duur, 400-700USD. Ik gok dat dit de reden is waarom een K24-build niet goedkoop is haha.
De prijzen van de type s-harnassen zijn momenteel opgepompt. Vrijwel alles wat met k-swap te maken heeft en een noodzaak is, is momenteel duur. Het kostte me een jaar om alles voor de mijne in elkaar te zetten lol

#27 ·
Ja, dat zie ik nu. Holy cow... 700 dollar voor een stel draden en connectoren. Lijkt me onzin. Als ik kan, wil ik de achteruitrijblokkering. Maar niet als het 500 dollar duurder is dan zonder. Heb de basis bedradingsboom nog niet gevonden, maar ik blijf zoeken.
Ik heb 02-04 rsx tuck harnesses gezien voor slechts $400 als je het niet erg vindt dat het niet origineel is.

#12 ·
Bovendien gebruikt de motor van mijn Prelude een kabel om het gaspedaal te bedienen. Ik weet dat de K24 dat elektronisch doet. Betekent dit dat ik een elektronisch gestuurd gaspedaal moet aansluiten, of kan ik de gasklep aanpassen om een kabel te accepteren? (Ik neem aan dat aanpassen hier niet mogelijk is)

#13 ·
Ook gebruikt de motor van mijn Prelude een kabel om het gaspedaal te bedienen. Ik weet dat de K24 dat elektronisch doet. Betekent dit dat ik een elektronisch gestuurd gaspedaal moet aansluiten, of kan ik het gasklephuis aanpassen om een kabel te accepteren? (Ik neem aan dat aanpassen hier niet kan)
Je gebruikt een kabelgestuurde 02-04 type s stijl gasklep of een aftermarket equivalent. Ik koos ervoor om een adapterplaat en een b-serie 70mm op mijn motor te gebruiken. De tps is veel betrouwbaarder op de b-serie en de bedrading heeft zelfs dezelfde kleuren, dus het was een kwestie van knippen en splitsen voor de map- en tps-bedrading en ik heb een probleemloos gasklephuis. De k-serie tps kan problematisch zijn.

#15 ·
U kunt ook de Doctronic ProECU-K gebruiken als alternatief voor een KPro voor veel minder (50%) geld. De functies zijn bijna hetzelfde, omdat ze gebaseerd zijn op dezelfde Honda ECU. Ik gebruik er een.

Doctronic.at

Als u in Europa bent, probeer dan een Civic EP3 Type R motorboom te vinden. Ze staan af en toe op eBay van de slopers. Vanaf daar bent u er bijna. Hoe u de interface met de auto maakt, vindt u ook op hun website in de downloadsectie.

#16 ·
@KBuilt Geweldig. Dacht dat ik ergens had gelezen dat ze throttle by wire hadden. Maakt dingen een stuk eenvoudiger als het met kabel wordt bediend. Misschien neem ik je suggestie over die B-serie TPS.

@Lotus Geweldige suggestie over Doctronic. Ik heb de site bekeken en ben al weg van de modulariteit die ze bieden. Prijzen zijn inderdaad veel goedkoper dan KPro. Ik zal de twee nog steeds vergelijken om te zien wat ik wil/nodig heb. Ik heb opgezocht hoe een echte EP3 eruit ziet.... er is een gele in de buurt. Ik vroeg me een tijdje af wat het was, aangezien de gele kleur het liet opvallen. Hoe dan ook, ik neem aan dat de EP3-kabelboom niet werkt met een RSX ECU? Dat betekent dat als ik er een vind, ik voor een EP3 ECU zou moeten gaan, toch?

#18 ·
@KBuilt Geweldig. Dacht dat ik ergens had gelezen dat ze throttle by wire hadden. Maakt dingen veel gemakkelijker als het met een kabel wordt bediend. Misschien neem ik je suggestie over die B-serie TPS.

@Lotus Geweldige suggestie over Doctronic. Ik heb de site bekeken en ben al weg van de modulariteit die ze bieden. Prijzen zijn inderdaad veel goedkoper dan KPro. Ik zal de 2 nog steeds vergelijken om te zien wat ik wil/nodig heb. Ik heb opgezocht hoe een echte EP3 eruit ziet.... er staat er een gele bij mij in de buurt. Ik vroeg me een tijdje af wat het was, aangezien de gele kleur het liet opvallen. Hoe dan ook, ik neem aan dat de EP3-bedrading niet werkt met een RSX ECU? Dat betekent dat als ik er een vind, ik voor een EP3 ECU zou moeten gaan, toch?
De motor wordt af fabriek geleverd met een DBW-gasklep, maar elke K-serie inlaatspruitstuk en TB kan worden gemonteerd. Het meest voorkomende is het rbc-inlaatspruitstuk met een type s-gasklep.

#21 ·
De dingen zijn de afgelopen jaren drastisch veranderd in de Honda-wereld. Veel onderdelen zijn niet op voorraad en na verloop van tijd worden onderdelen meestal stopgezet. Dit komt deels door covid en deels door de toenemende populariteit van Honda-swaps in vrijwel alles, zo lijkt het. Covid heeft de export van onderdelen uit Japan vertraagd, omdat ze de beschikbaarheid van onderdelen voor de Honda-eigenaren van Japan willen behouden. Covid heeft ook de verzending over de hele wereld vertraagd. De populariteit van de K24-swap en de wens van de K24-eigenaren naar onderdelen van de K20-platforms, omdat ze geschikt zijn voor hogere toerentallen en de cilinderkoppen van de K20 meer lucht doorlaten, waardoor ze een hoger vermogenspotentieel hebben. De K20 PRB oliepomp, RBC inlaatspruitstuk, RRC inlaatspruitstuk, gasklep met gaskabel, K20 motorharnas, K20 transmissie, enz. Al deze dingen leggen een grotere druk op de beschikbaarheid van extra vervangende onderdelen.

Ik zou voorstellen om extra OEM-onderdelen te verzamelen voor uw motor, transmissie, aandrijflijn en alle onderdelen die doorgaans worden aangeduid als serviceonderdelen. De kosten van de onderdelen stijgen en de aanvoer voldoet niet aan de vraag, aangezien de K-serie nu meer dan 20 jaar oud is, wat niet helpt. Andere leden op K20.org en ik zijn al begonnen met het verzamelen van extra onderdelen voor onze toekomstige service. Enkele van de meest populaire onderdelen zijn:

1) K20 PRB oliepomp, S2000 oliepomp
2) Onderdelen van de distributie
3) OEM-sensoren
4) K20a PRC vliegwiel
5) RBC- en RRC-inlaatspruitstukken
6) K20 waterpomp

Over het algemeen stijgen de waarde en de beschikbaarheid van de K-serie motoren en transmissies.

#22 ·
Oké. Ik zal de inlaatspruitstukken bekijken en kijken of ik iets bruikbaars kan vinden. De man van wie ik de motor koop, heeft er geen op de foto's staan, maar hij zei wel dat het een complete motor was met extra onderdelen.

Voor zover ik op de foto kan zien, heeft hij
  • Motorblok
  • Kleppendeksel
  • K24A3 nokkenassen
  • Nokkenashuis
  • K20A2 carterpan
  • K20A2 oliepomp
  • K20A2 nokkenassen
  • K24A3 plastic motorkap
  • Nieuwe koppakking
  • Een heleboel nieuwe afdichtingen, variërend van de achterste hoofdafdichting tot O-ringen etc.
  • NGK bougies
  • ACL race druklagers
  • ACL race krukaslagers
  • Oliepeilstok
  • K24A3 waterpomp met poelie
  • Bobines
  • Verschillende motorsteunen voor dingen als stuurbekrachtigingspomp, dynamo, etc.
  • VTEC-magneetventiel
  • Timing cover

Ik ben er vrij zeker van dat hij meer onderdelen heeft dan hierboven vermeld, omdat hij de K20A2-onderdelen alleen in zijn beschrijving noemde, niet op zijn foto's.

Hij zei dat de motor goed liep voordat hij hem uit elkaar haalde en dat hij 157.000 km of net geen 100.000 mijl heeft gelopen.

@Them Witches Dat is een goede tip. Ik zal uitkijken naar K20/K24 onderdelen, maar ik ga me eerst concentreren op wat ik nodig heb om de motor af te maken.

#24 · (Edited)
@Lotus Civic EP3 Type R's gaan hier voor minstens 4,5K euro, en met 2K euro voor een swap kit lijkt het me veel geld om uit te geven, alleen al voor de kabelboom en ECU. Als ik de PRB ECU van Doctronic en een PRB kabelboom zou krijgen, zou ik 1200 euro kwijt zijn, plus of min. Hoewel dat zo is als ik voor de kabelboom met achteruitrijblokkering ga. Kan goedkoper zijn als ik een basis PRB kabelboom krijg.

Als extra info, de versnellingsbak die ik nu heb is de GZT5. Ik zal een turbo op de K24A3 zetten, ofwel tijdens het bouwen, ofwel later. Denk je dat het de moeite waard is om er een LSD in te zetten? Aangezien het een tweedehands versnellingsbak is, zal ik de afdichtingen vervangen en hem openen om hem op schade te inspecteren. Hij lijkt goed te schakelen, hoewel ik er niet zeker van kan zijn.

#25 ·
2003 Accord 5-deurs Wagon Type-S en Executive (Chassis CM1 CM2)
K24A3 6-versnellingsbak handgeschakeld zonder LSD Verenigd Koninkrijk (gebouwd in Japan)
Transmissiecode - GZT5
1 3.533
2 1.880
3 1.354
4 1.027
5 0.825
6 0.659

Korte 1e, laaaange 6e. 4.3 FD
Voor een turbo of zware auto ok.
Voor een turbo, zeker LSD.

Als je dat allemaal wilt, heb je een gezond budget nodig.

#28 · (Edited)
Niet in Europa. Niemand verkoopt aftermarket

Ik heb eerder van de Litouwse man gekocht. Alles legitiem en goed.
Bespaart ook btw als u zich in de EU bevindt.

Met deze kabelboom moet u mogelijk de krukassensor, een PRA ECU en een Wideband Controller vervangen om de k24 in uw auto te laten draaien.

#30 ·
Ik heb net de motor opgehaald. De motor is compleet zonder ECU, kabelboom en heeft geen inlaatspruitstuk en gasklep. Dus nu vraag ik me af welk inlaatspruitstuk het beste bij de RBB-kop past? Het is aan de zijkant gestempeld met RBB-1.
Als je meer vermogen wilt in de top, maar een beetje wilt inleveren onder de 6000 tpm of zo, dan is een RBC-spruitstuk wat je wilt. Als je de motor voornamelijk in het lage toerentalbereik rijdt en je je niet druk maakt over wat er boven de 7000 tpm gebeurt, dan is het originele RBB-spruitstuk beter. Of afhankelijk van de beschikbaarheid kan het K20z4 RSP-inlaatspruitstuk het beste van beide werelden bieden. Ik heb een standaard K24a met een rbc-spruitstuk en hij heeft nog steeds veel vermogen in het lage en middentoerengebied, hoewel ik nog geen ander inlaatspruitstuk heb gemonteerd om het verschil te zien.