Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner

K24A2 vs. K24A Voor een Frank-build

33K views 16 replies 6 participants last post by  Eh2gsr  
#1 ·
Ik ben al weken aan het lezen en ik vind niet veel verschil tussen de 2. Ik wil er echter zeker van zijn dat ik de beste motor koop voor een frank build.
Ik begrijp dat ik veel verschillende dingen zal moeten doen met beide motoren om mijn einddoel te bereiken.
Wat zou volgens u het beste blok zijn om te nemen, of zijn de verschillen te verwaarlozen?
Mijn uiteindelijke doel is 270-280 op 93 octaan, zal voornamelijk alleen op de weg worden gereden. Wil gewoon iets NA, waar ik plezier mee kan hebben om naar mijn werk te rijden. Ik passeer veel mensen op de binnenwegen.
Of moet ik überhaupt een frank build doen, en gewoon NA gaan met een van deze k24 motoren? (beide worden ook met kop geleverd. De A2 is RBB)
Ik zal mijn huiswerk blijven doen, maar ik dacht dat ik ook om input zou vragen. Als er threads zijn die u aanbeveelt, ben ik altijd bereid om dat te doen.
Hier zijn de 2 motoren

#2 ·
Ik ben al weken aan het lezen en ik vind niet veel verschil tussen de 2. Ik wil er echter zeker van zijn dat ik de beste motor koop voor een frank build.
Ik begrijp dat ik veel verschillende dingen zal moeten doen met beide motoren om mijn einddoel te bereiken.
Wat zou volgens u de beste blok zijn, of zijn de verschillen te verwaarlozen?
Mijn uiteindelijke doel is 270-280 op 93 octaan, zal voornamelijk alleen op straat worden gereden. Wil gewoon iets NA, waar ik plezier mee kan hebben om naar mijn werk te rijden. Ik passeer veel mensen op de binnenwegen.
Of moet ik überhaupt een frank build doen en gewoon NA gaan met een van deze k24 motoren? (beide worden ook met kop geleverd. De A2 is RBB)
Ik zal mijn huiswerk blijven doen, maar ik dacht dat ik ook om input zou vragen. Als er threads zijn die u aanbeveelt, ben ik altijd bereid om dat te doen.
Hier zijn de 2 motoren

De 08-12 accord motor zal meer moeite kosten om te gebruiken in een swap chassis. In welke auto zet je de motor?

#4 ·
Voor die swap wil je een K24A/A2/A3 uit 2008 of ouder. De 09 en nieuwere K24 kunnen ook gebruikt worden, maar enkele kleine verschillen zoals beugels, krukassensor, uitlaat, etc. maken het moeilijker.

09 en nieuwere K24's zijn sowieso niet zo goed voor een performance build vanwege het geïntegreerde uitlaatspruitstuk, het kopontwerp, VTEC alleen op de inlaatnokkenas, etc. Maar als je toch een K20-kop gebruikt, heeft de 09+ TSX-onderkant wel 2 kleine voordelen: hogere compressieverhouding (11:1 vs. 10,5:1) en een veel handigere oliefilterlocatie.

De 06-08 K24A2 wordt algemeen beschouwd als de beste K-serie motor, omdat deze, in vergelijking met de K24A, K24A3 en pre 05 K24A2, sterkere en lichtere drijfstangen heeft, vernieuwde zuigers voor meer klepspeling, 1 mm grotere inlaatkleppen, verbeterde inlaatnokkenas, etc.

Ik heb me afgevraagd of de kopwissel de moeite waard is op een K24A2, maar ik heb geen dyno-vergelijkingen kunnen vinden waarbij de kop zelf de enige variabele is (hoewel ik niet uitgebreid heb gezocht).

#5 ·
Voor die swap wil je een 2008 of oudere K24A/A2/A3. De 09 en nieuwere K24 kunnen ook gebruikt worden, maar enkele kleine verschillen zoals beugels, krukassensor, uitlaat, etc. maken het moeilijker.

09 en nieuwere K24's zijn sowieso niet zo goed voor een performance build vanwege het geïntegreerde uitlaatspruitstuk, het kopontwerp, VTEC alleen op de inlaatnokkenas, etc. Maar als je toch een K20-kop gebruikt, heeft de 09+ TSX-onderkant wel 2 kleine voordelen: hogere compressieverhouding (11:1 vs 10,5:1) en een veel handigere oliefilterlocatie.

De 06-08 K24A2 wordt algemeen beschouwd als de beste K-serie motor, omdat hij in vergelijking met de K24A, K24A3 en pre 05 K24A2 sterkere en lichtere drijfstangen heeft, bijgewerkte zuigers voor meer klepspeling, 1 mm grotere inlaatkleppen, verbeterde inlaatnokkenas, etc.

Ik heb me afgevraagd of de kopswap de moeite waard is op een K24A2, maar ik heb geen dyno-vergelijkingen kunnen vinden waarbij de kop zelf de enige variabele is (hoewel ik niet uitgebreid heb gezocht).
Bedankt voor je inzicht. Zeer gewaardeerd. Ik heb niet veel gevonden over de kopswap op dat specifieke blok wat betreft prestatieverschillen. Dus, misschien gewoon een paar euro besparen en een volledige k24A2 w/RBB doen. Het is bijna onmogelijk om een kale blok te vinden. En als ik via ebay ga bestellen, dan heeft hij toch de kop.

#7 ·
Ik heb me ook afgevraagd of een rbc- of prb-kop het waard is. Ik heb net een k24a (04-05 tsx) besteld en mijn vermogensdoelen zijn vrij klein in vergelijking met veel mensen, maar uit wat ik heb gelezen lijkt het erop dat een kopwissel zo'n 20 pk of zo zou opleveren. De k24a is toch ook een rbb, nietwaar?

#8 ·
De rRBB k24a is het 3-lobben performance model. De mijne met alleen een RBC/70 mm en RCREW header 3” uitlaat bereikte 100% op de oem injectoren bij 6600 rpm de eerste keer afstellen 😅 de motor is ruim voldoende krachtig en heeft een geweldige koppelcurve met de tsx kop. Ik zet een prb kop op mijn gebouwde motor, maar om rond te rijden op de weg is de volledige k24a met 50vtc en type s oliepomp ongeveer zo goed als nodig is. Ik denk niet dat je 20 whp op oem zou zien. Nokkenassen van het wisselen van alleen de kop. Op een motor met hoge compressie nokkenas met een groot spruitstuk zou ik ongeveer 20 whp verwachten van het wisselen van RBB-PRB kop.

#9 ·
De rRBB k24a is het 3-lobben performance model. De mijne met alleen een RBC/70 mm en RCREW header 3” uitlaat haalde 100% op de oem injectoren bij 6600 tpm de eerste keer afstellen 😅 de motor is meer dan krachtig en heeft een geweldige koppelcurve met de tsx kop. Ik zet een prb kop op mijn gebouwde motor, maar voor het rijden op de weg is de volledige k24a met 50vtc en type s oliepomp zo goed als het moet zijn. Ik denk niet dat je 20 pk op oem nokkenassen zou zien van alleen het wisselen van de kop. Op een motor met hoge compressie en een groot spruitstuk zou ik ongeveer 20 pk verwachten van het wisselen van de RBB-PRB kop.
Eens, mijn standaard JDM K24A maakt ook geweldig vermogen. De enige mods die het heeft zijn een 06-08 inlaatnokkenas, RSX oliepomp, OEM oliekoeler, OEM blokverwarming en Accord kabel gasklep omdat de elektronische niet zou werken voor mijn toepassing. Afgezien van een header en uitlaat die in mijn chassis passen, ben ik niet van plan om nog meer significante motor mods te doen. Voor mijn toepassing (dagelijkse bestuurder) zijn de soepele, lineaire powerband, OEM betrouwbaarheid en geweldige brandstofefficiëntie waardevoller dan een paar extra piek pk's.

Ik zou ook geen winst van 20-30 pk verwachten alleen al van het wisselen van de kop, dat is zoals de winst die iemand zou krijgen van het wisselen van een echte 3-lob VTEC kop op een basis bottom end. En alle winst bij hoge toeren gaat ten koste van vermogen/efficiëntie bij lagere toeren, wat al dan niet de moeite waard is voor de OP. Het ontwerp van de K20 kop is niet "beter", het is gewoon anders voor een andere toepassing.

#10 ·
Ik heb dyno-runs met alleen de cilinderkopwissel op een K24A2. Opgemerkt moet worden dat bij de originele run de kamertemperatuur 60 graden was, bij de K20A2's runs was het 102.

#11 ·
Ik heb dyno-runs met alleen de cilinderkopwissel op een K24A2. Opgemerkt moet worden dat bij de originele run de kamertemperatuur 60 graden was, bij de K20A2's runs was het 102.

Sweet, bedankt voor het delen! Dat is de eerste en enige dyno-vergelijking die ik heb gezien waarbij alleen de kop is gewisseld. Welk toerentalbereik was die dyno-run? En ik neem aan dat de dyno SAE gecorrigeerd is voor het verschil in omgevingstemperatuur?