Jongens,
Ik heb vandaag een dynotest gedaan met het Skunk2 Street spruitstuk. De patiënt is een volledig gebouwde K24/K20 frank 87,5x99 (CR 12,6).
DIT IS DEZELFDE DYNO, DEZELFDE AUTO, DEZELFDE DAG, DEZELFDE TUNER, DEZELFDE BANDEN, DEZELFDE TEMPERATUREN etc.
Foto's van een bewerkt S2 spruitstuk:
Hier zijn dynografieken van RRC en Skunk2 Street spruitstuk. RRC spruitstuk was
geopend tot 72mm, bewerkt van binnen en gelast. S2 spruitstuk was
bewerkt van binnen, geopend tot 74mm en had een 0,5l spacer.
Ik kon geen grotere spacer gebruiken met S2 spruitstuk omdat ik beperkt werd door FN2 chasis. Ook wat belangrijk kan zijn, RRC werd gebruikt met Hondata Heatshield Gasket - ik kon deze pakking niet gebruiken met S2, omdat ik het spruitstuk niet in de motorruimte kon plaatsen, dus S2 werd getest met behulp van standaard OEM spruitstuk pakking.
RRC dyno's werden min of meer afgesteld met AFR en VTC. VTEC was 4400rpm op beide runs en ik heb het niet veranderd omdat ik het algehele prestatieverschil van die twee spruitstukken in het 5000+ rpm bereik wilde controleren
Bij het afstellen van S2 spruitstuk heb ik AFR precies afgesteld en ik heb 30-40* VTC instellingen binnen het 0-7000 rpm bereik en 15-40* VTC instellingen binnen het 7000-8500 rpm bereik gecontroleerd.
Hier zijn de grafieken. Ze zijn ongeveer 400 rpm naar links verschoven omdat ik mijn rpm redline op 8200-8400rpm had ingesteld.
Skunk2 (beide lijnen) - beste 312HP bij 8400 rpm en 303Nm bij 6300 rpm:
Skunk2 (vette lijn) vs. RRC (dunne lijn):
Er zijn zo kleine deukjes op de S2 grafiek die volgens mij geëlimineerd zouden kunnen worden met wat meer AFR tuning. Maar ze vervagen het beeld van de beide spruitstukken niet.
Mijn conclusies zijn dat deze spruitstukken een beetje verschillend zijn. RRC spruitstuk lijkt een iets beter spruitstuk te zijn voor een DD dan Skunk2 Street. Het laat een paar Nm meer zien in het middenbereik, maar de verschillen zijn erg klein en waren niet voelbaar in de auto.
Belangrijk is echter dat toen we probeerden de motor hoger te laten draaien, de vermogenscurve van het S2 spruitstuk nog steeds steeg na 8000 rpm. In dat bereik (na 7500rpm) begon het RRC spruitstuk het op te geven.
Ik zou zeggen dat bewerkt S2 spruitstuk zeker een betere optie zou zijn dan bewerkt RBC, die slechtere cijfers gaf dan bewerkt RRC op die auto.
Ik denk dat als je een motor hebt met een redline van 8500-9000 rpm (K24 of K20), dan kan S2 spruitstuk je een aanzienlijke hoeveelheid extra pk's geven die RRC niet zal geven. Het zal bovendien veel middenbereik leveren, dat bijvoorbeeld S2 Ultra Race niet zal leveren.
Misschien zou dit spruitstuk met een grotere spacer nog betere resultaten opleveren, maar ik kon het niet controleren.