Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner

Is de K20z4 goed?

3.9K views 32 replies 8 participants last post by  Lotus  
#1 ·
Hé jongens. Een goede deal voor een FN2 type r k20z4 motor en versnellingsbak combo was in mijn budget opgekomen voor mijn toyota mrs spyder. Na wat te hebben gelezen, is het moeilijk te zeggen of het een goede motor is qua prestaties.

Ik zie dat hij de RSP cilinderkop heeft, is dit dezelfde als de fd2r RSP kop? Heeft hij hetzelfde poortontwerp en dezelfde klepzittinggeometrie?

Ik zie dat de k20z4 slechts 200 pk heeft, hij heeft slechts 11:1 compressie, is dit wat hem tegenhoudt van de 220 pk van andere type r motoren? Of zijn de nokkenassen/rsp inlaatspruitstuk de boosdoeners?

Ik heb een reserve set type r nokkenassen die ik erin zou kunnen zetten als dat zou helpen om hem wakker te maken.

#2 ·
Ik denk dat het identiek is aan de k20z3, maar dan met die prachtige RSP-kop. Dezelfde 11:1 compressie als de z3.
De k20a is de enige die de compressieverhoging in de fabriek heeft gekregen.

Die kop is waar het je om gaat lol. Ik wou dat ik er een kon krijgen.

Wat betreft je vraag, ik zou zeggen dat hij vergelijkbaar is met de k20a2/k20z3/z1. Het zijn allemaal performance k20's met 50* vtc en vtec aan beide kanten.

Ik geloof ook dat de z4 de balansas-oliepomp heeft zoals de z3, maar daar ben ik niet zeker van.

#3 ·
Ik geloof dat het identiek is aan de k20z3, maar dan met die prachtige RSP-kop. Dezelfde 11:1 compressie als de z3.
De k20a is de enige die de fabriekscompressieverhoging heeft gekregen.

Die kop is waar je om geeft lol. Ik wou dat ik er een kon krijgen.

Wat betreft je vraag, ik zou zeggen dat het vergelijkbaar is met de k20a2/k20z3/z1. Het zijn allemaal performance k20's met 50* vtc en vtec aan beide kanten.

Ik geloof ook dat de z4 de balansas-oliepomp heeft zoals de z3, maar daar ben ik niet zeker van
Dus in theorie zou hij nog beter moeten reageren op een inlaatspruitstuk- en nokkenasupgrade dan mijn euro r k20a, die de rbc-kop heeft.

#6 ·
Ik zou het behandelen als een DBW-versie van een k20a2 en bijna identiek aan de z1/z3 motoren.
Nokkenassen etc. zijn allemaal compatibel.
De ECU is mogelijk compatibel met de Honda tuning suite. Dat kan wat geld besparen als je bij DBW blijft.
Anders converteren naar de gebruikelijke 02-04 DBC-boom etc.
Ik denk dat ik link g4x ga doen, ofwel in plugin of wire in. De dbw spreekt me aan. Ik ben van plan om hem te superchargen als ik een middenmotor auto kan besturen zonder mezelf te vermoorden.

#9 ·
De RSP-kop is een upgrade ten opzichte van RBC/PRB, voor zover ik heb ontdekt. De gieting is veel mooier en het stroomt iets meer
Weet je of de k20z4 rsp dezelfde fabrieksporting/klepzittinggeometrie had als de fd2r? Ik vraag me af of de fd2r extra handafwerking had in de fabriek in vergelijking met de fn2r.

Hoe dan ook, ik heb het gekocht en het is hopelijk onderweg hierheen.

#10 ·
De RSP heeft een totaal andere gieting. Ik geloof dat de poort vergelijkbaar is met PRB, maar met een betere afwerking. Klepzitting, daar ben ik niet zeker van. Ik heb ergens gelezen dat de gieting gebeurt in de fabriek waar de nsx-koppen en de fietshoofden worden gemaakt. Ergens anders dan waar alle andere k20-koppen worden gemaakt

#12 ·
Ik zie dat het de RSP-cilinderkop had, is dit dezelfde als de fd2r RSP-kop?
Er is maar één RSP-kop in 2 gietversies beschikbaar. De K20Z4 longblock is het beste wat je kunt krijgen in AUDM, NZDM, EUDM en het oostelijk halfrond van de 86x86 grote K-serie. Het beste betekent niet met grote afstand, de inlaat- en uitlaatpoort stromen iets beter in vergelijking met de K20A2 longblock.

#13 ·
Er is maar één RSP-kop in 2 gietversies beschikbaar. De K20Z4 longblock is het beste wat je kunt krijgen in AUDM, NZDM, EUDM en de oostelijke hemisfeer van de 86x86 sized K-serie. Beste betekent niet met grote afstand, de inlaat- en uitlaatpoorten stromen iets beter in vergelijking met de K20A2 longblock.
Dat was wat ik dacht. Het leek me gewoon vreemd dat deze veel lager geprijsd was dan andere type r motor/versnellingsbak swap kits hier in de buurt.

#15 · (Edited)
Z4 specificaties die ik heb geleerd:

gouden rsp kop + spruitstuk
11.0cr vanwege PRB zuigers
Uitgerust met typische R nokkenassen
gebalanceerde as pomp (lees: ongeveer 5whp verlies door parasitaire weerstand) heeft ook een rare oliesensor in het midden van het carter.
5.0fd uitgeruste transmissie met lsd (zelfde als FD2r)

Misschien houdt het standaard spruitstukontwerp, misschien zelfs de luchtinlaat, het vermogen op deze tegen, en ik ben er vrij zeker van dat een RRC-spruitstuk zou helpen om de cijfers dichter bij 220 pk te brengen. oh en gebrek aan RRC 11.7cr zuigers....veel kleine dingen tellen op!

K20Z4 hell yea het is goed imo!

Goede recente video die Z4 potentieel laat zien in zijn eigen chassis met rrc spruitstuk en pomp upgrades afgezien van basic i/h/3"exh (deze jongens spelen de hele dag met fn2's):

Blijkbaar is het standaard FN2 uitlaatspruitstuk, dat vermoedde ik al.

RRC pomp upgrade 5whp winst dyno proof (maar oud nieuws):

#19 ·
Volgens dit tegiwa blogbericht, kwamen 2010+ FN2's met LSD uitgerust, terwijl de pre 2010's varieerden:
Misschien hadden we hier in Duitsland geen UKDM CW, M200 en GT speciale modellen 😒. Mijn SPWM versnellingsbak van een 2009 Type R heeft absoluut geen LSD en eind 2010 verdween de Type R, omdat deze alleen EURO 4 compliant was. Alleen de super zeldzame Championship White Edition juli-dec. 2010 had hier een LSD. We hadden hier ook een 30-jarig jubileummodel, maar ook geen LSD.

#23 · (Edited)
De asafdichting op de dummy-as is eruit gevallen omdat deze de verkeerde maat heeft voor de versnellingsbak. Veel bouten zijn los of ontbreken. Ik heb de kop eraf gehaald om te zien of de boringen ook geroest zijn, maar gelukkig zien ze er goed uit. Een paar kleine verticale strepen, maar geen roest of zichtbare slijtage.

Nu vraag ik me af of ik de zuigers eruit moet halen terwijl ik de kop eraf heb om de ringen opnieuw af te stellen, aangezien ik van plan ben deze motor verderop in de baan te superchargen.

De man van wie ik hem kocht, lijkt bereid te zijn te helpen met de problemen die we hebben gevonden, dat is positief. Hij kocht de auto om hem te demonteren, maar heeft nooit onder het kleppendeksel gekeken.

#30 ·
Ik ben er vrij zeker van dat de ondiepe balansgaten afkomstig zijn van iemand die de as balanceert.

De K20a2-servicemanual vermeldt expliciet de montage-richting van de drijfstang. Ik ken iemand die dit niet heeft opgevolgd en in korte tijd een drijfstanglager heeft rondgedraaid.
Image

Iemand heeft die motor met een grote zekerheid gereviseerd. Ik kan me niet voorstellen dat een Honda-fabrieksarbeider de drijfstang verkeerd om monteert en dat de inspectie dit niet opmerkt.
Alle K20a2-krukasfoto's die ik heb gescand, geven aan dat Honda de assen heeft gebalanceerd met de diepe boorgaten die zwart lijken.
Mijn eigen PRB-krukas heeft alleen de diepe gaten. Hij is gecontroleerd op balans door een nauwgezette motorwerkplaats en hij verklaarde dat er geen herbalancering nodig was.

Gegronde gok. Je vindt een 0,5 mm ondermaatse journal onder de gedraaide drijfstangkap. Het bewerken van de journal vereiste een herbalancering.

#32 ·
Maak je geen zorgen, ik heb hier dezelfde motor en hij is precies hetzelfde als die van jou. #2 drijfstang achterstevoren en precies dezelfde balanceerbewerking. Wat ik me afvraag is of je oliekanaal tussen 2 en 3 niet verstopt is...

View attachment 123543
De mijne is niet verstopt omdat hij nog steeds de balansas-pomp gebruikt.