Honda / Acura K20a K24a Engine Forum banner
41 - 60 of 272 Posts
Discussion starter · #41 ·
Ik ben al een tijdje weg van dit forum, maar heb een paar weken geleden even gekeken. Jouw thread was een van de eerste waar ik me op abonneerde, vooral vanwege de constante tijd in de auto en het testen. Ik moet toegeven dat ik me enigszins jaloers voelde, want dat is de positie waarin ik zelf wil zitten. De auto helemaal getuned hebben is leuk en aardig, maar daar gaat het niet om, het gaat om de rit onderweg, om met de auto en jezelf bezig te zijn. Ik zal eerst de financiële zaken uit de weg ruimen, wat een formaliteit is, en dan is het grote grijnzen helemaal tot aan de finish.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben competitief, auto's worden gebouwd om vooraan te staan, ik zet mezelf onder redelijke druk om de auto recht te doen, maar het zijn de lol en het gegiechel onderweg die het meest tellen. Het leven is kort, dus ga ervoor zolang het kan, steek je tenen in het onbekende en ga om met de volgende hindernis zoals die komt. Loop voordat je rent, geduld en een koel hoofd winnen de race.
 
Hier zijn observatie-aantekeningen.
We zien hier niet veel NA-builds van dit kaliber.
Ik zei dat op mijn eigen speciale manier. Ik denk dat kerel het weet en ik zal zeggen dat Them Witches ons niet alles vertelt en dat hij trucs heeft. Dit is allemaal heel goed voor de algemene moraal hier. Ik ben er zelf enthousiast over!
Zeer gemakkelijke koppeling om te gebruiken en ideaal voor een K20,
Ik ben ook erg blij met de mijne, net als zowat iedereen met wie ik spreek. Ik denk niet dat jouw mensen die fout zouden laten gebeuren. Communicatie zal de sleutel tot jouw succes zijn.
maar het is nogal saai in de ogen van sociale media
Aw, we houden van wat je doet. Wees niet te streng voor jezelf, elk eerlijk persoon zou staan te kwijlen over Dougs auto. We zijn allemaal menselijk en dat betekent dat we fouten maken. Het is ook goed om van anderen te leren! Beter "hem" dan ik man...lol :geek:
 
Discussion starter · #43 ·
Observatie notities hier.

Ik ben ook erg blij met de mijne, net als zowat iedereen met wie ik spreek. Ik denk niet dat jouw mensen die fout zouden laten gebeuren. Communicatie zal de sleutel tot jouw succes zijn.
Sorry Moho, misschien verloren in de vertaling, ik weet niet zeker wat dat betekent...?
 
Discussion starter · #45 ·
Ah, OK. Nog steeds niet zeker wat mijn mensen of mensen in mijn kamp betekenen, sorry! De enige steun die ik heb, komt tot op zekere hoogte van lokale racers, dan een motorbouwer en een race-engineer met een gedeelde passie voor chassis/toepassing. Om eerlijk te zijn, de meeste beslissingen tot nu toe zijn mijn eigen beslissingen geweest door een logisch denkproces, maar elke dag is een schooldag en ik leer al doende (zowel de motor- als de chassisontwikkeling hebben verder leren van mijzelf vereist, in die mate dat ik alles wat ik tot nu toe als evangelie heb aangenomen, heb genegeerd en mijn hoofd in de boeken heb gestoken om de dingen serieus te nemen!).

Dit is ook de reden waarom ik besloot een draad te maken over de build, er is altijd de mogelijkheid om nieuwe ideeën op te pikken als je de discussie voor anderen opent. Je zou verrast zijn hoe vaak iemand anders een ander idee heeft over iets en dat idee waardevol blijkt te zijn. Ik hanteer die aanpak met mijn werk, ook al weet ik hoe het zelf gedaan zal worden, ik bied het denkproces/de oplossing altijd aan anderen aan om te zien of we verbeteringen kunnen aanbrengen.

Alles wat ik hier plaats, zijn kaarten op tafel, mijn eigen keuzes. Ik zou het geweldig vinden als iemand zich omdraait en zegt dat ik BS praat en dan een discussie opent over de redenen. We zijn allemaal maar mensen en er zijn veel verschillende manieren om een kat te villen...
 
Ik kan zien dat je het begrijpt. Het bouwproces. Alles onderweg. Het doet er toe! Het is wat het echt maakt. Plus natuurlijk het samenstellen van een competitief pakket naar beste kunnen, financiering of anderszins!

Het klinkt alsof je op de goede weg bent om alles eens en voor altijd op te lossen. Er zal natuurlijk afstemming en tweaking zijn, maar het klinkt alsof je die zittingstijd zonder problemen zult opbouwen. Het zal zeker de moeite waard zijn.

Ik kijk uit naar de volgende update hier. Ik ben nu veel te enthousiast voor mijn eigen build en mijn eigen seizoen 2024 lol. Geweldig
 
boring in the eyes of social media
Wie is dit, een stel verveelde mensen, die altijd meer van alles willen (filmindustrie, auto-industrie, ...)?! 10 jaar geleden was een 280 pk 2-liter hot, 5 jaar geleden was een 600 pk 2-liter hot, vandaag de dag zijn 700 pk 2,4-liter hot en morgen? Wat is de volgende stap? De meeste van die jongens kunnen zelfs geen 60 pk auto goed aan op het circuit, omdat ze niet weten hoe ze moeten rijden als het vermogen laag is, dus is vermogen de uitvlucht om het te verhullen. De dappere jongens weten wat goed is, de ontwikkeling van de rijvaardigheid gebeurt daar als je jezelf uitdaagt. Een 700 pk circuitauto daagt veel minder uit, omdat je de limieten niet hoeft aan te raken zolang je 100 pk meer hebt op het rechte stuk dan anderen.

Ik heb nogal wat raceklanten die minder vermogen hebben dan de concurrentie, maar ze winnen race na race. Waarom? Ze weten goed te rijden, ongeacht natte, droge, warme of winderige omstandigheden en bochten zijn hun vrienden, die hun vaardigheden elke keer weer uitdagen. Wanneer dit wordt uitgedaagd, kunnen vermogen en al het andere een beetje worden opgeschaald.
 
Discussion starter · #48 ·
EP3 achternaaf vs. DC5R.... +16 mm per kant, nieuwe remdragers vereist! Verdere extra spoorbreedte aan de achterkant zal hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van de wieloffset in plaats van spacers, hoewel de regels tot 25 mm spacers toestaan. De Hart CP035-wielen zijn ongeveer zo licht als je kunt krijgen, dus ik wil ze graag achter gebruiken, op voorwaarde dat 8J geschikt is. Meer nadenken hierover is nodig op een later tijdstip...
 
Wie is dit, een stel verveelde mensen, die altijd van meer van alles houden (filmindustrie, auto-industrie, ...)?! 10 jaar geleden was een 280 pk 2-liter hot, 5 jaar geleden was een 600 pk 2-liter hot, vandaag zijn 700 pk 2,4-liter hot en morgen? Wat is de volgende stap? De meeste van die jongens kunnen zelfs geen auto van 60 pk op het circuit goed besturen, omdat ze niet weten hoe ze moeten rijden als het vermogen laag is, dus vermogen is de uitvlucht om het te verhullen. De dappere jongens weten wat goed is, de ontwikkeling van de rijvaardigheid gebeurt daar als je jezelf uitdaagt. Een 700 pk raceauto daagt veel minder uit, omdat je geen grenzen hoeft te raken zolang je op het rechte stuk 100 pk meer hebt dan anderen.

Ik heb nogal wat raceklanten die minder vermogen hebben dan de concurrentie, maar ze winnen race na race. Waarom? Ze weten goed te rijden, ongeacht natte, droge, warme of winderige omstandigheden en bochten zijn hun vrienden, die hun vaardigheden elke keer uitdagen. Wanneer dit wordt uitgedaagd, kunnen vermogen en al het andere een beetje worden opgeschaald.
Je kent de waarheid. Weinigen van ons hier weten dat.

Over het algemeen weten de meeste mensen dit feit echter niet. Het is jammer. Een simpele NA-build is tegenwoordig een grap. Dat is oké. Mensen kunnen zich afvragen waarom de auto snel is. Laat het daarbij
 
Discussion starter · #52 · (Edited)
Gisteren werd de voorkant weer vastgeschroefd, zij het met een paar niet zo glamoureuze onderdelen. Hij staat een tijdje in een werkplaats en de voorkant wordt veranderd om de PCI-armen / DC5-voorkant eraf te halen en een oud paar standaard EP3-armen / -naven vast te schroeven. Doe hier niet lacherig over, echte race-onderdelen, hoe meer je ze schudt, hoe lichter ze worden...😅

Image


Vandaag was meer een administratieve dag om ervoor te zorgen dat mijn kant in orde was voor het chassis dat deze week naar de fabrikant gaat. Mijn sleepbus (Disco) moet een beurt hebben en heeft een wiellager dat aan vervanging toe is, dus vroeg ik een vriend om halverwege de week de sleeptaken op zich te nemen. Hij had zijn DC2 nog op de trailer van de laatste heuvelklim van dit jaar, dus er werden een paar uur besteed aan het uitladen en in de garage zetten, ondanks de wind / regen die horizontaal was, en natuurlijk een praatje over autospulletjes. 😄 Het was fijn om hem gewoon uit te laden en te parkeren, een echte heuvelklimmer, klinkt geweldig, sequentiële bak die het haat om in de achteruit te gaan, koppeling die ongeveer een voet van de grond pakt, allemaal goed!

Thuisgekomen, een kleine brunch onderweg gehad en toen begonnen met ervoor te zorgen dat alles klaar was voor volgende week...

Sequentiële compressor en luchttank. Ben nog steeds van plan om deze voor de brandstoftank te monteren, die een alu-box krijgt om ze te bedekken, en ik zal die gebruiken als mal voor het maken van een CF-afdekking / BHD met carbon / Nomex, net als de brandstoftank. Luchttank is goed om horizontaal te monteren, maar ik moet 4" brandblusserbeugels bestellen. Het kleppenblok moet zo dicht mogelijk bij de actuator zitten, in tegenstelling tot de compressor en tank, zodat de schakeltijd niet in het gedrang komt, die wordt voorlopig op het schutbord gemonteerd met een gefabriceerde lichtmetalen beugel. Het scannen en vervolgens 3D-printen is een optie, maar ik denk niet dat de gewichtsbesparing de moeite waard is, een klus voor een andere dag.

Image


Het dashboard was een Aim MXS Strada, maar dat is nu weg en ik gebruik een Geatronics-dashboard. Het is een kleiner, lichter, gemakkelijker af te lezen display en alles wat ik echt nodig heb, is de versnellingspositie / schakelindicator tijdens het rijden. Ik kan er een half dozijn sensormetingen op zetten als ik dat wil, die worden alleen echt gebruikt tijdens het opwarmen. Ik wacht tot de steunconstructie van de stuurkolom is geconfigureerd en meet dan de montagepunten en laat het dashboard hoogstwaarschijnlijk scannen voor een 3D-geprinte houder / kap. Het scherm is mat, maar ik wil een soort kap om te voorkomen dat de zon erop schijnt.

Image


Image


Image


De volgende stap waren de remmen. Zorgde ervoor dat er geen problemen waren met de pedaalbox en de montageplaat. De moeren van de montageplaat moeten aan een draagconstructie worden gelast, dus een dunwandige doos tussen de dorpels en de uitlaattunnel moet perfect zijn (net als de stoelrails, maar dan kleiner). Het vastschroeven van de doos aan de plaat kan wel wat worden bijgesneden, overtollige schroefdraad dient nergens anders voor dan gewicht toe te voegen, dus ik zal die inkorten zodat ze gelijk komen met de plaat. De hoofdremcilinders liggen klaar om te worden gemonteerd, maar ik heb ze in dit stadium van het spel niet echt nodig, ik weet hoe lang de behuizingen zijn, dus ik weet welke speling nodig is tegen de bhd / voetplaat. De schroefdraad op deze moet op maat worden gesneden, dus ik zal dit doen bij het aanleggen van de rem- / koppelingsleidingen. Ik monteer de pedalen zo ver mogelijk naar voren op de plaat, omdat de auto op een gegeven moment dubbel wordt bestuurd en de andere bestuurder langere benen heeft. Het bereik van het stuurwiel is prima voor ons beiden in zijn DC2, maar zijn pedalen staan voor mij iets te ver weg voor comfort. Je krijgt wel verschuifbare pedaalboxen, maar die kosten een fortuin en ik weet zeker dat we een middenweg kunnen vinden als er dubbel wordt gereden.

Image


Image


Image


Tilton 3-weg reservoir ook bekeken, de 1e keer dat ik hem uit de doos haalde. Heeft 80 mm x 6 mm bouten nodig voor montage. Hij wordt waarschijnlijk op de bhd gemonteerd, maar dat is nog te bepalen. Ik moet ook nadenken over de montage, stalen bouten kunnen worden vervangen door Ti voor dit of misschien gewoon een 3D-geprinte L-vormige beugel en een klittenband. Voorlopig hoeft hij alleen maar te worden geplaatst, bij voorkeur met borgmoeren, dan maak ik me later zorgen over de steunbeugel.

Image


Image
 
Discussion starter · #53 · (Edited)
Laatste beetjes en stukjes... (denk dat je hier maar 10 foto's per bericht kunt plaatsen, dus moest het opsplitsen)

De bovenste motorsteun is vastgeschroefd (Innovatieve steun met de aangepaste beugel die de jongens van T7Design voor me hebben gemaakt). Ik wilde de Innovatieve arm controleren voor de zekerheid en er zit wat speling op, maar als hij eenmaal is vastgedraaid, lijkt hij 'ok' te zijn. Ik zal hem voorlopig zo gebruiken, maar ik zal een andere korte OEM-penbout pakken, de lange heb ik niet nodig. Ik zal deze hoogstwaarschijnlijk vervangen door bouten zodra de motor erin zit, maar ze in de toekomst misschien gebruiken voor het inbouwen van de motor. Kon geen 85A shore steun van de plank krijgen, lange levertijd hiervoor, dus sprak ik met Johhny@Twegiwa en bestelde een 75A steun met vervangende 85A inserts. DIY bankschroefpers is niet geschikt om deze te verwisselen, dus dat wordt volgende week gedaan. Begin het gevoel te krijgen dat ik mijn eigen pers moet aanschaffen...

Image



De dry sump tank is al gestript en schoongemaakt, hoef alleen nog de beugels erop te zetten. Besloten om deze te wegen, want ik weet zeker dat er gewicht te besparen is, deze wogen elk 288 g en het zou gemakkelijk moeten zijn om nog eens 50 g+ per stuk te besparen door te bewerken. Ik denk dat als het gewicht van de tank van onderaf kan worden ondersteund als onderdeel van de behuizing, het vastzetten van de tank niet zo'n zware montage vereist. 3,475 kg met beugels en fittingen, 6" dia tank (moet de capaciteit nog controleren). Er zal iets meer olie in het systeem zitten dan toen hij voor de versnellingsbak was gemonteerd, dus misschien een mogelijkheid om de tankgrootte te verkleinen. (?) Het hele punt van het verplaatsen is niet om gewicht te besparen, maar om gewicht binnen de wielcentra te verplaatsen in plaats van het voor de vooras te hebben, maar dat gezegd hebbende, zal ik toch aandacht besteden aan gewichtsvermindering, zoals het vervangen van stalen gevlochten slangen door lichtere slangen, enz. Ziet er 'raceauto' uit, maar voegt alleen maar onnodig gewicht toe.

Image


Image




De sump tank catch tank / ontluchter zal tevens dienen als de box ontluchter, maar ik zal misschien een eenrichtingsklep in de boxleiding plaatsen voor de zekerheid tegen motorolie / mist die de box bereikt. Deze zal ook vrijwel in lijn met de sump tank worden gemonteerd. Dingen als dit zullen worden gespecificeerd door de man die de motor ontwerpt, ik zal er gewoon voor zorgen dat het volgens de specificaties wordt gedaan met de lichtste beschikbare optie. Als ik dit kan vervangen door plastic, zal het gebeuren.

Image


Het stuur is voor het eerst in wat voelt als een eeuwigheid uit de tas gehaald. OMP WRC schotelstuur (350 mm iirc) met NRG quick release. Deze wordt vervangen door een 320 mm OMP carbon S stuur en Lifeline WTCC quick release weld on boss. Weer 800 g van de weegschaal... het telt allemaal op en hoe meer gewicht boven de assen wordt verwijderd, hoe beter IMO. Ik moet toegeven, de paddles op het stuur voelen echt lekker aan, de hele paddle-assemblage is gemaakt volgens een uitzonderlijk hoge standaard dankzij de genialiteit van Neil Wallace@Geartronics.

Image


Image


Image


Image


Tot slot, net als het stuur, moest ik de stoel van de zolder halen en afstoffen. Oorspronkelijk gebruikte ik een Corbeau kevlar stoel, maar kocht een Tillett B1 tijdens COVID om meer gewicht van de auto te halen. Ik denk niet dat ze de B1 nog maken en het was de enige op de sedan gerichte stoel die ze maakten, denk ik, de rest van het assortiment was voor sport (Lotus) / kart, enz. Hij heeft wel een vrij lage positie, maar de steunen die ik koos (TB4) zijn +30 mm boven de gebruikelijke (TB1) en ik heb ook de optie om over te stappen op hun FIA-steunen die kunnen worden voorzien van 24 mm afstandhouders (tot 2 sets). Het nadeel daarvan is dat er meer gewicht terugkomt, maar het is op vloerniveau, dus daar zal ik niet al te veel wakker van liggen als dat moet gebeuren. Moet afwachten hoe de stoelpositie aanvoelt als de stoelrails zijn gelast en van daaruit verder gaan. Deze is net als de stuurkolom, je weet het pas als je ermee begint te spelen. (Ter info, je kunt deze krijgen met goede Tillet-kussens, maar neopreen is lichter en goedkoper, dus dat is wat op de basis / rug is geplakt. 😉 )

Image



Image
 
Discussion starter · #54 ·
Klaar voor de start...

Image


FL-band houdt duidelijk geen lucht vast, maar het zal genoeg vasthouden om hem op de aanhanger te zetten!

De sporing links voor was ook behoorlijk uit, maar de PCI-armen maken het leven heel gemakkelijk om af te stellen, hier erg blij mee.

Ontdekt dat de facelift-bumper een andere montagepositie aan de bovenkant gebruikt dan de pre-facelift. Geen probleem, want de voorkant wordt voorzien van buizen met bevestigingen die geschikt zijn voor de bumper. Besloten om een facelift-bumper te gebruiken, omdat het gemakkelijker is om mee te werken om de vorm te krijgen die ik wil voor een mal voor het maken van een CF-onderdeel. De onderste lip leent zich ook beter voor een airdam. Beide bumpers, vleugels en kofferbak worden vastgehouden met Pit King snelsluitpennen. Ik zal een praatje moeten maken met de motorontwerper over het plenumvolume / -ontwerp voor de ITB's, aangezien dat hoogstwaarschijnlijk van invloed zal zijn op het bumperontwerp. Ter info: facelift-bumpers zijn een paar kilo lichter dan pre-facelift.

Ook wat tijd besteed aan het opnieuw lezen van de regels om te verduidelijken wat ik met de vleugels kan doen. Met maximaal +55 mm spoorbreedte aan de voorkant op elke hoek zonder de wieloffset te verlagen, zijn er serieuze wielkasten nodig. Ik weet dat de ophangingsspecificatie onder de JAS Motorsport-wielkasten past, maar ze hebben geen ventilatie uit de wielkast. Ik denk dat ik een praatje ga maken met mijn fabrikant, een ontwerp ga bedenken dat geschikt is en wat metaalwerk ga doen om de vorm te krijgen. Door het op deze manier te doen, krijg je goede mallen voor onderdelen. Belangrijke onderdelen zijn dat de banden bedekt moeten zijn als je er van bovenaf naar kijkt, bedekt van achteren vanaf 50 mm boven het wielcentrum en een minimale bedekking van 120 graden van het wiel van opzij. Dat zorgt voor een goede ventilatie aan de achterkant van de wielkast en mogelijk wat uitsparingen aan de bovenkant, hoewel ik moet kijken naar de juiste manier om de bovenste ventilatieopeningen te hellen.

Ook de deuren gewogen sinds ik ze eraf had....

Image
 
Echt dol op de gewichtsvermindering hier. Lichtste auto die ik ooit op het circuit heb gereden…. waarschijnlijk een 2003 ep3 die is gestript en gestript, zonnedak verwijderd. Misschien 2400 lbs met kooi? Had zijn zwakke k20a3-motor, maar man, wat voelde het geweldig aan bij het remmen en in de bochten.

Kan niet wachten tot ik aan de beurt ben om superlicht te gaan. Op een dag!
 
Discussion starter · #57 ·
Er is een lichtgewicht aanpak gaande. Het kleine gewicht kan helpen als de gewichtsplaat te klein is om ook het gewicht te verminderen ;). Serieus, de deuren zijn een paar serieuze gewichtsverminderaars, 7 punt iets voor een deur is ongeveer wat de Lotus-deur heeft (15 kg inclusief glas en beugels).
Er is meer gewicht uit te halen, het verwijderen van de aluminium raamrails en het lijmen van het raam aan de deur zou het gewicht verder verminderen en de grote opening die ze hebben om te voorkomen dat er regen in komt, sluiten (win - win). Onderste en achterste randen hebben nog steeds potentieel voor een overgang met een gatenzaag, maar het weggooien van de OE-handvatmechanismen zou voordeliger zijn, ik weet niet zeker of het mogelijk zou zijn, maar het is de moeite waard om te googelen om te zien of er iets geschikts kan worden gebruikt.
 
Discussion starter · #58 ·
Ik ben echt dol op de gewichtsvermindering hier. Lichtste auto die ik ooit op het circuit heb gereden…

Waarschijnlijk een 2003 ep3 die is uitgehold en gestript, zonnedak verwijderd. Misschien 2400 lbs met kooi? Had zijn zwakke k20a3-motor, maar man, wat voelde het geweldig aan bij het remmen en in de bochten.

Kan niet wachten tot ik aan de beurt ben om superlicht te gaan. Op een dag!
Minder dan 900 kg is totaal haalbaar, ik ben blij met 850 kg, minder is een bonus. Ontdek volgend jaar wat de weegschaal zegt!
 
Discussion starter · #59 ·
Gisteravond nagedacht over alle schotverbindingen die ik nodig heb voor vloeistoffen, er zijn er nogal wat nodig....

4x voor de olietank & ontluchting (Scav lucht uit & druk uit AN10 / Scav olie uit & druk in AN12)
2x voor brandstof (aanvoer / retour, maat nog te specificeren)
5x voor remmen / koppeling (3x AN4 aanvoer naar pedalenbox, 1x AN3 retour naar koppelingslager, 1x AN3 retour naar voorremmen)
1x voor schakelen (Luchtreceiver naar kleppenblok)

De meeste hiervan zullen door een redelijk gangbaar gebied gaan, dus er is wat zorg en aandacht nodig om de zaken aan beide kanten netjes te houden. Warmte moet ook een overweging zijn en ondanks thermisch beheer op het uitlaatspruitstuk moet ik de zaken nog steeds verstandig leiden en thermische bescherming aanbrengen op slangen waar nodig, vooral brandstofleidingen.

Vooral olieslangen vereisen extra aandacht. Om de lengtes van / naar de tank tot een minimum te beperken, moet ik deze idealiter onder de carterpan laten lopen en als ik deze tegen de vliegwiel / bakstofkap kan leiden, dan zou dat enige bescherming moeten bieden als de auto van de gebaande paden afgaat. Ik zal ook de splitter over dit gebied hebben, dus geen grote zorgen over het beschadigen van slangen als ik deze route volg. Het betekent ook dat de oliefilters lager op de auto worden gemonteerd en het verplaatsen van gewicht naar beneden is naar mijn mening een winst.

De belhuizing van de versnellingsbak moet worden geboord om de inlaat- en ontluchtingsslangen voor de hydraulische hulpcilinder door te laten. Ik zou gewoon gaten kunnen boren met een geschikte diameter voor de slang, maar dat zou betekenen dat de slang op de auto moet worden afgemaakt, wat niet ideaal is. Ik denk dat ik een geschikte ovale grommet zal vinden, 2 gaten zal boren met een diameter die overeenkomt met de breedte van de grommet en vervolgens het middelste gedeelte zal uitsnijden / mengen.

Na het grootste deel daarvan in mijn hoofd te hebben doorgenomen, heb ik gekeken naar hydraulische druklagers, want dit is een primeur voor mij. Echt blij dat ik het gedaan heb, want de grootte van de lagerfulcrum / trompet is blijkbaar erg belangrijk! De koppeling die ik van TTV (140 mm) gebruik, heeft een specificatie van 40-50 mm voor de fulcrum, de trompet die in het lager van Beckert zit, is 50-57 mm, wat het buiten de specificatie voor de koppeling plaatst. Ik heb er vandaag met Tony@SatchellEngineering over gesproken en we zullen naar een oplossing kijken. Ik moet ook nog shimmen voor de speling tussen de fulcrum en de koppelingsvingers (het lijkt erop dat alle video's over hydraulische druklagers zich hier alleen op richten en de fulcrumgrootte niet vermelden!), maar dat kan ik pas instellen als ik de motor heb gebouwd, wat nog een paar maanden zal duren vanwege wat er mee aan de hand is.

Ik heb al een spreadsheet met taken die gedaan moeten worden, onderdelen / arbeid betrokken, input van derden etc. maar ik denk dat ik artikelen / PDF's / YT-video's etc. ga hyperlinken, zodat ik het onderzoek niet opnieuw hoef te doen als de tijd komt. Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal van pas zal komen als referentie, zelfs nadat de auto's weer draaien!

Metingen genomen en verzonden voor evaluatie...

Trompet OD:

Image


Lager ID: (van wat ik kan verzamelen, is een 40 mm lager vrij standaard)

Image


Fulcrum buitenbochtstraal: (bye oogbol)

Image


Fulcrum binnenbochtstraal die een 3,5 mm brede schouder geeft: (bye oogbol)

Image


Koppelingsvinger binnendiameter, dus minimale specificatie fulcrum (40 mm) loopt vrij dicht bij de rand van de vingers:

Image


En max. specificatie van 50 mm in relatie tot de koppelingsvingers:

Image


Elke dag lijkt iets nieuws op te leveren en ondanks dat er een paar schijnbare hindernissen zijn, geniet ik er best van om ze stap voor stap aan te pakken en alle info op te zuigen die ik kan krijgen. :)
 
Had vannacht nagedacht over alle bulkhead-aansluitingen die ik nodig heb voor vloeistoffen, er zijn er nogal wat nodig....

4x voor de olietank & ontluchting (Scav lucht uit & druk uit AN10 / Scav olie uit & druk in AN12)
2x voor brandstof (aanvoer / retour, maat nog te specificeren)
5x voor remmen / koppeling (3x AN4 aanvoer naar pedalenbox, 1x AN3 retour naar koppelingslager, 1x AN3 retour naar voorremmen)
1x voor schakelen (Luchtreceiver naar kleppenblok)

De meerderheid hiervan zal door een redelijk gangbare zone gaan, dus er is wat zorg en aandacht nodig om de zaken aan beide kanten netjes te houden. Warmte moet ook een andere overweging zijn en ondanks thermisch beheer op het uitlaatspruitstuk moet ik de zaken nog steeds verstandig leiden en thermische bescherming aanbrengen op slangen waar nodig, vooral brandstofleidingen.

Olieslangen in het bijzonder vereisen extra aandacht. Om de lengtes van / naar de tank tot een minimum te beperken, moet ik deze idealiter onder de carterpan laten lopen en als ik deze tegen de vliegwiel- / boxstofkap kan leiden, dan zou dat enige bescherming moeten bieden als de auto van de gebaande paden afraakt. Ik zal ook de splitter hebben die dit gebied bedekt, dus geen grote zorgen over het beschadigen van slangen als ik deze route volg. Het betekent ook dat de oliefilters lager op de auto worden gemonteerd en het verplaatsen van gewicht naar beneden is naar mijn mening een winst.

De bellhousing van de versnellingsbak moet worden geboord om de inlaat- en ontluchtingsslangen voor de hydraulische hulpcilinder door te laten. Ik zou gewoon gaten kunnen boren met een geschikte diameter voor de slang, maar dat zou betekenen dat de slang op de auto moet worden afgemaakt, wat niet ideaal is. Ik denk dat ik een ovale grommet van geschikte grootte zal vinden, 2 gaten zal boren met een diameter die overeenkomt met de breedte van de grommet en vervolgens het middelste gedeelte zal uitsnijden / mengen.

Na dit grotendeels in mijn hoofd te hebben doorgenomen, heb ik gekeken naar hydraulische druklagers, want dit is een primeur voor mij. Echt blij dat ik het gedaan heb, want de grootte van de lagerfulcrum / trompet is blijkbaar erg belangrijk! De koppeling die ik van TTV (140 mm) gebruik, heeft een specificatie van 40-50 mm voor de fulcrum, de trompet die in het lager van Beckert zit, is 50-57 mm, wat hem buiten de specificatie voor de koppeling plaatst. Ik heb er vandaag met Tony@SatchellEngineering over gesproken en we zullen naar een oplossing kijken. Ik moet ook nog shimmen voor speling tussen de fulcrum en de koppelingsvingers (het lijkt erop dat alle video's over hydraulische druklagers zich hierop concentreren en de fulcrumgrootte niet vermelden!), maar dat kan ik pas instellen als ik de motor heb gebouwd, wat nog een paar maanden zal duren vanwege wat er mee aan de hand is.

Ik heb al een spreadsheet met taken die ik moet doen, onderdelen / arbeid betrokken, input van derden etc. maar ik denk dat ik artikelen / PDF's / YT-video's etc. ga hyper-linken, dus als de tijd komt, hoef ik het onderzoek niet opnieuw te doen. Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal van pas zal komen als referentie, zelfs nadat de auto's weer draaien!

Metingen genomen en verzonden voor evaluatie...

Trompet OD:

View attachment 114811

Lager ID: (voor zover ik kan achterhalen, is een lager van 40 mm vrij standaard)

View attachment 114812

Fulcrum buiten draaicirkel: (bye oogbal)

View attachment 114813

Fulcrum binnen draaicirkel die een schouder van 3,5 mm breed geeft: (bye oogbal)

View attachment 114814

Koppelingsvinger binnen Dia. dus minimum spec fulcrum (40 mm) loopt vrij dicht bij de rand van de vingers:

View attachment 114815

En max spec van 50 mm in relatie tot de koppelingsvingers:

View attachment 114816

Elke dag lijkt iets nieuws op te leveren en ondanks een paar schijnbare hindernissen, geniet ik er best van om ze stap voor stap aan te pakken en alle info op te zuigen die ik kan krijgen. :)
Dit is een aspect van de koppelingsaangrijping dat ik nog nooit eerder had overwogen. Bedankt voor het inzicht.
 
41 - 60 of 272 Posts