Ik heb niet het geluk gehad om aan een PFI-motor te werken, alleen PFI+DI, en ze gebruiken PFI maar voor 10-20% van de brandstof bij volgas. Dat gezegd hebbende, behalve voor een paar zeer specifieke motoren en omstandigheden, spuiten de poortinjectoren ALLEEN terwijl de inlaatklep gesloten is, ze zijn zo getimed dat ze het injecteren net voordat de inlaatklep opent, voltooien. Het dubbele kegelpatroon is cruciaal om brandstof gelijkmatig op de achterkant van beide kleppen te verdelen en deze zoveel mogelijk van de poortwanden af te houden. Brandstof op de poortwand veroorzaakt allerlei voorbijgaande/van gebeurtenis tot gebeurtenis brandstofproblemen. Het was in het begin contra-intuĂŻtief voor mij, maar er gebeuren twee belangrijke dingen:
Ten eerste gaat warmte van de verbranding in de inlaatkleppen die een slechte koeling hebben van de kleine contactvlek op de zitting van materialen die duurzaam zijn, maar die warmte niet erg goed geleiden. Die warmte gaat in de brandstof, waardoor deze verdampt en tegelijkertijd de klep koelt.
Ten tweede is de druk in de verbrandingskamer aan het einde van de uitlaatslag vrij hoog (ten opzichte van de druk in de inlaatpoort), en bij/in de buurt van TDC is er geen zuigerbeweging om verse inlaatlucht aan te zuigen. Wanneer de inlaatklep opengaat, blaast die druk de brandstof van de achterkant van de klep en in de inlaatpoort, waardoor deze wordt verneveld.
Ik heb ergens een paar PFI-video's waarin ik naar de achterkant van de inlaatkleppen kijk, ik zal kijken of ik ze later kan uploaden.